Chirurgická propedeutika - co vám chybí ve výuce

Moderátoři: Medicinman, Formol

kchrz
Deltoideus
Příspěvky: 17
Registrován: sob dub 30, 2011 7:10 pm
Kontaktovat uživatele:

Chirurgická propedeutika - co vám chybí ve výuce

Příspěvekod kchrz » úte bře 08, 2016 8:58 am

Chtěl jsem požádat ty, co chir.propedeutiku stážují, nebo jí mají již za sebou. Co by jste v rámci výuky chirurgické propedeutiky chtěli zlepšit, co vám ve výuce chybělo nebo vás naopak štvalo.
Když jsem stážoval propedeutiku já, seděli jsem celou dobu v místnosti, spali u promítání "slajdů" a předčítání "vajíčka". Úplně na prd.

Nyní se při výuce snažíme zakomponovat více praxe, práce s pacienty, ale člověku dochází nápady.
Napadá vás, krom níže zmíněných věcí, ještě něco dalšího?
Dle mého názoru nemá moc cenu jet podle otázek ke zkoušce nebo kapitol vajíčka, to se na zkoušku musí každý naučit sám.

- základy a principy laparoskopie, laparoskopický trenažér
- základy uzlení, šití, typy stehů. Šití na prasečí kůži apod.
- základy sádrování /na vlastním preparátu :) /, obvazové techniky
- ošetření pacientů na ambulanci, převazy, ošetření ran, ...
- psaní lékařských zpráv do nemocničního systému, spaní rtg žádanek, ...

díky za vaše připomínky
kchrz
Neoficiální stránky 1LF UK - http://lf1.cz/

foramen.ovale
Biceps
Příspěvky: 36
Registrován: sob kvě 28, 2011 1:24 pm

Re: Chirurgická propedeutika - co vám chybí ve výuce

Příspěvekod foramen.ovale » stř bře 23, 2016 12:17 am

Trapné, že když už má někdo snahu zkvalitnit výuku, tak nikdo neodpoví, ale je pravda, že mě taky moc dalších možností nenapadá.
- plně souhlasím se šitím, klidně vícekrát za semestr, to se neztratí.
- to platí i na ošetření ran, převazy, k tomu se člověk už pak skoro nedostane (myslím i 4. a 6. ročník, pokud není sám extra aktivní)
- stejně tak obvazová technika a rozhodně by neškodily i nějaké zásady první pomoci. Co dělat při úrazech, atd.
- dále mě napadá transfuze - zkusit si aspoň křížovou zkoušku a vědět cca, jak transfuze probíhá, to je dle mě takové propedeutické téma do praxe celkem důležité
- zajímavé jsou večerně/noční služby na ambulancích, když je tam student sám, nebo maximálně ve dvojici, ale nevím, zda by to mělo ve třetím ročníku přínos
- další věc - mytí před operací. Každý zkusit prakticky. Není výjimka, když má jít člověk ve vyšším ročníku poprvé asistovat a zjistí, že vlastně prakticky neví jak se umýt a pak je to hloupé
- psaní zpráv a žádanek samozřejmě super, ve třetím ročníku si to bez nějakých klinických znalostí nedokážu moc představit, ve vyšším ročníku každopádně praktikovat
- my neměli moc kontakt s pacientem, bylo by fajn pořádně projet fyzikální vyšetření, zhodnotit nález na břiše, umět sepsat/odříkat status preasens, včetně odpadů z drénů... mě chyběla u tohoto prakticky od třeťáku přítomnost vyučujícího, málokdy nás někdo kontroloval, jestli to děláme správně
- seznámit studenty s tím, že vulgarní vyjadřování k práci chirurga prostě patří, někdo je pak na sále překvapený
- tu teorii bych úplně nezatracoval, někdo to umí podat stylem že to dá člověku daleko víc než kdyby pak měl luštit před zkouškou narychlo vajíčko (jakože co si budeme nalhávat, kolem patologie málokdo stíhá a většinou je to pak takový rychlokurz, což neříkám, že je správně), ale spíš probrat teoreticky nějaké důležitější kapitoly ke zkoušce/do života... souhlasím s tím, že aby byla propedeutika koncipovaná jako promítání slidů je nesmysl


Zpět na “3. ročník”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti